اول فوریه 2024- یک تحلیل تعقیبی از کارآزمایی DELIVER پیشنهاد کرد که افزودن یک دارو از گروه مهارکننده های کوترانسپورتر 2 سدیم-گلوکز به سایر درمان‌های پزشکی مبتنی بر دستورالعمل ممکن است به کاهش مرگ ‌و میر قلبی عروقی در بیماران مبتلا به نارسایی قلبی با کسر جهشی بهبود یافته (HFimpEF) کمک کند.

این یافته‌ها که در JAMA Cardiology منتشر شده است، از توصیه‌های دستورالعمل فعلی برای استفاده از مهارکننده های کوترانسپورتر 2 سدیم-گلوکز پشتیبانی می‌کند.

در این تجزیه و تحلیل تعقیبی بر روی داده های 6263 شرکت کننده، 1151 شرکت کننده مبتلا به نارسایی قلبی با کسر جهشی بهبودیافته، بودند. محققان توزیع مشابهی از نحوه ی مرگ را در افراد مبتلا به HFimpEF در مقایسه با کسانی که کسر جهشی بطن چپ (LVEF) آنها به طور مداوم بیشتر از 40٪ بود، مشاهده کردند. داپاگلیفلوزین با مرگ قلبی عروقی کمتری در مقایسه با دارونما در HFimpEF همراه بود، که در درجه اول به دلیل کاهش نرخ مرگ و میر ناگهانی بود.

نارسایی قلبی با کسر جهشی بهبود یافته- که به عنوان افزایش کسر جهشی بطن چپ از 40٪ یا کمتر به بیش از 40٪ اطلاق می شود- چندان مورد مطالعه قرار نگرفته است. این بیماران نرخ مشابهی از پیامدهای بالینی نامطلوب غیرکشنده را مانند بیماران مبتلا به نارسایی قلبی با کسر جهشی با کاهش خفیف یا حفظ شده(HFpEF) تجربه می کنند. در مورد مزایای بالقوه ی شروع درمان های جدید در بیمارانی که کسر جهشی بطن چپآنها به بیش از 40٪ بهبود یافته است، اطلاعات زیادی در دست نیست.

در کارآزمایی بالینی تصادفی DELIVER، داپاگلیفلوزین بدتر شدن نارسایی قلبی یا مرگ قلبی عروقی را در بیماران مبتلا به نارسایی قلبی با کسر جهشی بهبودیافته به میزان مشابه با بیمارانی که کسر جهشی بطن چپ آنها به طور مداوم بیش از 40٪ بود، کاهش داد.

در این گزارش تعقیبی، دکتر اورلی واردنی و همکارانش از دانشگاه مینه‌سوتا در مینیاپولیس، نحوه ی مرگ بیماران مبتلا به HFimpEF را در مقایسه با بیمارانی که کسر جهشی بطن چپ آنها به طور مداوم بیش از 40٪ بود، ارزیابی کردند. آنها همچنین ارتباط داپاگلیفلوزین را با کاهش مرگ ناشی از علت خاص در بیماران مبتلا به  HFimpEF ارزیابی نمودند.

کارآزمایی DELIVER شامل بیماران مبتلا به نارسایی قلبی با LVEF بیشتر از 40٪، با علائم کلاس IIتا IV نارسایی قلبی بر اساس طبقه بندی انجمن قلب نیویورک، و پپتیدهای ناتریورتیک بالا بود. آنها به طور تصادفی به درمان با داپاگلیفلوزین (10 میلی گرم، یک بار در روز) یا دارونما تقسیم شدند. ابتلا به نارسایی قلبی با کسر جهشی بهبود یافته از طریق فرم های گزارش هر بیمار شرکت کننده در مطالعه، ثبت شد.

پیامد اولیه این مطالعه، ترکیبی از بدتر شدن حوادث نارسایی قلبی(بستری شدن در بیمارستان یا ویزیت های فوری HF) یا مرگ قلبی عروقی بود. نتایج بالینی توسط یک کمیته که از نقاط پایانی بالینی بی اطلاع بودند، مورد قضاوت قرار گرفت.

محققان نحوه مرگ را با وضعیت HFimpEF و ارتباط درمان تصادفی با مرگ به علت خاص را با مدل‌های رگرسیون کاکس بررسی کردند.

این مطالعه به یافته های زیر منجر شد:

· از 1151 بیمار مبتلا به HFimpEF در  مطالعه ی DELIVER، 190نفر جان خود را از دست دادند، در حالی که 833 بیمار از 5112 نفر با LVEF به طور مداوم بیشتر از 40٪ بودند.

· توزیع کلی حالت مرگ در افراد مبتلا به HFimpEF در مقایسه با افرادی که کسر جهشی بطن چپ آنها به طور مداوم بیشتر از 40٪ بود، مشابه گزارش شد (مرگ غیر قلبی عروقی: 54٪ در مقابل 51٪؛ مرگ قلبی عروقی: به ترتیب 46٪ در مقابل 49٪).

· بیشترین مرگ و میر در افراد مبتلا به HFimpEF از نوع مرگ غیر مرتبط با مشکلات و بیماری های قلبی عروقی بود(54%).

· در مورد مرگ های قلبی عروقی، مرگ های ناگهانی شایع ترین (19%) و پس از آن مربوط به نارسایی قلبی(15%)بود.

· در میان بیماران دارای نارسایی قلبی با کسر جهشی بهبود یافته، درمان با داپاگلیفلوزین با نرخ کمتر مرگ قلبی عروقی نسبت به دارونما همراه بود، که این تفاوت در درجه اول به دلیل میزان کمتر مرگ ناگهانی بود (نسبت خطر= 0.38).

این مطالعه نشان داد که بیماران مبتلا نارسایی قلبی با کسر جهشی بهبودیافته که در کارآزماییDELIVER  ثبت نام کرده بودند، خطر مرگ مشابهی با کسانی که کسر جهشی بطن چپ آنها به طور مداوم بیش از 40٪ بود، داشتند. داپاگلیفلوزین با کاهش مرگ و میر قلبی عروقی در میان افراد مبتلا نارسایی قلبی با کسر جهشی بهبودیافته مرتبط بود، که به نظر می رسد در درجه اول ناشی از خطر کمتر ناشی از مرگ ناگهانی باشد.

محققان نتیجه گیری کردند: «این داده‌ها از توصیه‌های دستورالعمل فعلی برای استفاده از SGLT2i در سراسر طیف کسر جهشی بطن چپ پشتیبانی می‌کنند و بیشتر نشان می‌دهند که افزودن جدیدSGLT2i به سایر درمان‌های پزشکی مبتنی بر دستورالعمل ممکن است به کاهش مرگ‌ و میر قلبی عروقی در بیمارانمبتلا نارسایی قلبی با کسر جهشی بهبودیافته، کمک کند».

منبع:

https://medicaldialogues.in/cardiology-ctvs/news/dapagliflozin-therapy-helps-reduce-cv-mortality-in-heart-failure-with-improved-ejection-fraction-jama-123715